نور ثامن

نیمه شعبان بر همه منتظران مبارک
نویسنده : سیما - ساعت ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩۱
 


نام:مح م د.

پدر:امام حسن عسکرى(ع).

مادر:نرجس.

القاب:حجت ، خاتم ، صاحب الزّمان ، قائم ، منتظَر ، و از همه مشهورتر مهدى.

شکل:چون ستاره درخشان نورانى ، و داراى خالى سیاه بر گونه راست .

زاد روز:شب نیمه شعبان 255 ، هنگام طلوع فجر.

زادگاه:شهر سامراء.

غیبت صغرى:از سنّ پنج سالگى به مدّت 69 سال.

نمایندگان: چهار نفر از شخصیّت هاى شیعه به نامهاى:

1 ــ ابو عمرو ، عثمان بن سعید بن عمرو عمرى اسدى ، وکیل و نماینده پیشین امام هادى و امام عسکرى علیهما السّلام.

2 ــ فرزند او ، ابو جعفر ، محمد بن عثمان بن سعید ، در گذشته 304.

3 ــ أبوالقاسم ، حسین بن روح بن ابى بحر نوبختى ، در گذشته 326.

4 ــ ابوالحسن على بن محمد سمرى ، در گذشته 329.

محل اقامت نامبردگان بغداد ، و کلیّه امور شیعیان و خواسته ها و نامه هاى آنان به وسیله این چهار نفر انجام و ردّ و بدل مى شد; و آرامگاه آنان نیز در بغداد مشهور است.

غیبت کبرى: با در گذشت چهارمین نماینده و سفیر آن حضرت از سال 329 آغاز گردید; و تا به هنگام فرمان الهى مبنى بر اجازه ظهور و قیام آن بزرگوار ، همچنان ادامه خواهد داشت.

نمـایندگان و وظـیفه مردم در دوران غیبت کبرى:کسیکه فقیه خویشتن دار ، مخالف هواى نفس ، و فرمانبر امر خداوند باشد ، او نماینده امام زمان است; و بر دیگران لازم است از او پیروى کنند; زیرا اینگونه افراد از طرف امام بر مردم حجّت اند ، و امام از طرف خداوند بر آنان حجت باشد.

هنگام ظهور:آنگاه که منادى حقّ از جانب آسمان ندا دهد: حقّ با آل محمّد است. نام مهدى بر سر زبانها افتد; مردم دلباخته او شوند; و از کسى جز او سخن نگویند.

محل ظهور:مکّه معظّمه.

محل بیعت ( تعهّد مردم در پیروى از امام ):مسجدالحرام ، میان رکن و مقام.

نشانى:فرشته اى از بالاى سر او فریاد مى زند: این مهدى است ، او را پیروى کنید.

یادگار أنبیاء:انگشتر سلیمان در انگشت او ، عصاى موسى در دستش ، و بطور خلاصه آنچه خوبان همه دارند او تنها دارد.

یاران:سیصد و سیزده نفر ( به عدد اصحاب بدر ) ، افرادى باشند که هسته مرکزى زمامدارى او را تشکیل دهند; و در حقیقت کارگردانان اصلى قیام مهدى(ع) ، و کارگزاران درجه اوّل انقلاب جهانى اسلام خواهند بود که از اطراف جهان به دور حضرتش گرد آیند.

روش حکومتى: بر اساس قرآن و سیره پیامبر(ص) و امام امیرمؤمنان(ع).

شعاع و دامنه حکومت:سراسر جهان را فرا گیرد; و زمین را از عدل و داد پر کند در حالى که از جور و ستم پر شده باشد.

مرکز حکومت:مسجد کوفه ، ــ  مرکز خلافت و حکومت جدّ بزرگوارش على(ع) .

 


اقا جان :
چه جمعه هاکه یک به یک غروب شد نیامدی
چه بغضهاکه در گلو رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین سخن ؛ تبر به دوش بت شکن
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
برای ما که خسته ایم نه ، ولی
برای عده ای چه خوب شد نیامدی
تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام
دوباره صبح؛ ظهر ؛ نه غروب شد نیامدی

 


الا که راز خدائی خدا کند که بیائی
الا که یوسف گم گشته زهرا خدا کند که بیائی
الا که راز خدائی کی میشود که بیائی

اللهم عجل الولیک الفرج اللهم عجل الولیک الفرج اللهم عجل الولیک الفرج

 

سلام بر مهدی،
انتظار سبز دورانها!
آرمان مجسم عدالتخواهان،
چلچراغ روشن شبستان تاریخ،
روشنگر زمین و زمان،
مرد برگزیده اعصار
ذخیره جاویدان الهی
و...نوید بخش صبح، در شب انتظار.
نیمه شعبان، افروختن چراغ شوق در دل شیعیان و امید دادن به محرومان است.
میلادی است فرخنده، که عید منتظران وراثت زمین برای مستضعفان و شکست سلطه جباران است.
نیمه شعبان، مطلع خورشید فروزان مهدی(ع) در ظلمت تاریخ است.
آن خورشید پنهان، کعبه مقصود و قبله موعود امتهاست.
**********اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان

 

صف بیارایید رندان! رهبر دل آمده
جان برای دیدنش، منزل به منزل آمده

بلبل از شوق لقایش، پر زنان بر شاخ گل
گل ز هجر روی ماهش، پای در گل آمده

طور سینا را بگو: ایام «صعق‏» آخر رسید
موسی حق در پی فرعون باطل آمده

بانگ زن بر جمع خفاشان پست کور دل
از ورای کوهساران، شمس کامل آمده

بازگو اهریمنان را فصل عشرت بار بست
زندگی بر کام‏تان، زهر هلاهل آمده

دلبر مشکل گشا از بام چرخ چارمین
با دم عیسی برای حل مشکل آمده

غم مخور، ای غرق دریای مصیبت غم مخور
در نجاتت، نوح کشتیبان به ساحل آمده

دیوان امام خمینی، ص 178

 


ای جنت و ماوایم ، ای گوهر زیبایم ، آواره ی صحرایم یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
ای دل شده دیوانه ، از غیر توبیگانه ، ای گوهر دردانه یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
مهرت به دلم افتاد ، سوزی به دلم افتاد ، شور و شعفی افتاد یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
من مست سبوی تو ، آواره ی کوی تو ، دیوانه روی تو یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
ای شمع فروزانم ، بینایی چشمانم ، ای یاس گلستانم یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
ای منتقم زهرا، مرهم به دل کبری فرزند مه زهرا یابن الحسن یا مهدی
مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا

ای باقی یزدانی، تو سیل خروشانی ، برخصم ما عدوانی یابن الحسن یامهدی

مولامولا مولا مولا مولا مولا مهدی بیا
 
 
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان گرامی ،

میلاد با سعادت و فرخنده ی حضرت ولی عصر ( عج ) را خدمت همه ی
 
 
 
 
شیعیان جهان تبریک عرض می کنم .

به مناسبت میلاد آن حضرت ، بر آن شدم تا پنج حدیث را پیرامون ایشان انتخاب کرده و برای محبان آن حضرت در اینجا قرار دهم .

حدیث اول : أصبغ بن نباتة می گوید : خدمت حضرت امیر المؤمنین علی ( ع ) رسیدم و ایشان را متفکر یافتم در حالی که سر چوبی را بر زمین می کشیدند . پس گفتم : یا امیر المؤمنین ! چه شده که شما را متفکر می بینم ؟ چوب بر زمین می کشی ؛ آیا نظر و رغبتی به آن داری ؟ پس فرمودند : به خدا قطعا نه به زمین و نه به دنیا حتی یک روز رغبت ندارم ولی درباره ی مولودی که در پشت یازدهمی من است فکر می کردم . او مهدی است که زمین را پر از عدل و داد می گرداند چنانکه مملو از ظلم و ستم شده باشد . او را غیبت و حیرتی است که در آن اقوامی گمراه می گردند و بعضی دیگر هدایت می شوند . ( 1 )

حدیث دوم : حضرت امیر المؤمنین علی ( ع ) از پیامبر ( ص ) نقل می کنند که فرمودند : اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد ، خداوند مردی از اهل بیت من را بر انگیزد که دنیا را پر از عدل کند چنانکه پر از ظلم شده باشد . ( 2 )
این حدیث را محدثین بزرگ اهل سنت به سند صحیح روایت کرده اند .

حدیث سوم : صفوان بن مهران از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند : هر کس تمام ائمه ی طاهرین را تصدیق کند ولی منکر وجود مهدی موعود باشد مثل این است که اعتقاد به تمام پیغمبران داشته باشد ولی منکر نبوت پیغمبر اسلام گردد . پس عرض شد : ای پسر رسول خدا ! مهدی کیست ؟ آیا او از فرزندان شماست ؟ پس فرمودند : پنجمین نفر از اولاد هفتمین امام است ( الخامس من ولد السابع ) . او از نظر شما غائب می گردد و جایز نیست نامش را ببرید . ( 3 )
این حدیث به سند دیگر از عبدالله بن أبی یعفور از آنحضرت نیز نقل شده است .

حدیث چهارم : أبو الجارود از امام محمد باقر علیه السلام روایت می کند که فرمودند : ای أبا الجارود ! هنگامی که اوضاع روزگار دگرگون گردد و مردم بگویند « قائم آل محمد مرده یا هلاک شده ! » یا بگویند « به کدام بیابان رفته است ؟! » و آنان که خواستار نابودی او می باشند بگویند « کسیکه استخوان هایش پوسیده ، چگونه ظهور می کند ؟! » ، شما به ظهور وی امیدوار باشید و چون شنیدید که ظهور نموده است ، به سوی او بشتابید ولو با خزیدن از روی برف باشد ! ( 4 )

مرحوم آیت الله علی دوانی به نکته ی بسیار جالبی اشاره کرده اند و آن اینکه امام محمد باقر ( ع ) تقریبا 150 سال قبل از ولادت حضرت ولی عصر ( عج ) از منکرین حیات او و اقوال ایشان خبر داده اند . یعنی آن حضرت و سایر ائمه به خوبی از طولانی شدن مدت غیبت آگاهی داشته اند .
هم اکنون نیز اگر اقوال مخالفین را بشنویم می بینیم دقیقا همان اقوالی است که امام محمد باقر ( ع ) گوشزد کرده اند .

حدیث پنجم : علی بن جعفر از برادر خویش حضرت موسی کاظم علیه السلام روایت کرده است که فرمودند : هنگامی که پنجمین فرزند از اولاد هفتمین امام پنهان گردد ، برای حفظ دیانت خود پناه به خدا ببرید . مبادا کسی دین شما را از کف شما برباید . ای فرزند ! صاحب الامر ناگزیر از غیبتی است که بعضی از معتقدین بوی از اعتقاد خویش باز گردند . غیبت او امتحانی است که خداوند بندگان خود را بدانوسیله امتحان می کند . اگر پدران و نیاکان شما دینی صحیح تر از این سراغ داشتند ، از آن پیروی می کردند . علی بن جعفر می گوید : عرض کردم : آقا ! پنجمین امام از اولاد هفتمین امام کیست ؟ فرمود : فرزند ! عقول شما از درک حقیقت این مطلب ، کوچک و سینه هایتان از تحمل آن تنگ است . ولی اگر زنده باشید او را خواهید دید . ( 5 )

امیدوارم این پنج حدیث مورد توجه و عنایت دوستان قرار گرفته باشد و نوری برای راه بنده و شما گردد .

خداوندا ! به حق این شب عزیز ، به حق محمد و آل محمد علیهم السلام ، تو را قسم می دهیم که ما را در درک هر چه بیشتر آن حضرت یاری فرما و چشم و دل ما را به نور معرفت ایشان نورانی گردان ! خداوندا این احادیث را چراغ راه ما قرار ده و صبر ما را بیش از پیش گردان !

مهدی ! یا مهدی ! ما منتظر بوسیدن دستان تو هستیم ...


*** باز هم میلاد آنحضرت را به تمام شیعیان جهان تبریک می گویم ***

پاورقی :

1. کتاب الغیبة ، العالم الربانی عماد الشیعة شیخ الطائفة أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری وبهراد الجعفری ، تهران : دار الکتب الاسلامیة ، الطبعة الاولی 1423 ﻫ. ، صفحه ی 227 | کمال الدین وتمام النعمة ، الشیخ الجلیل الاقدم الصدوق أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری ، قم المشرفة : جماعة المدرسین بسنة 1405 ﻫ. ، صفحه ی 289
2. مسند أحمد ، أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی ، القاهرة : مؤسسة قرطبة ، جلد 1 ، صفحه ی 99 ، حدیث شماره ی 773 | سنن أبی داود ، سلیمان بن الأشعث أبو داود السجستانی الأزدی ، تحقیق : محمد محیی الدین عبد الحمید ، بیروت : دار الفکر ، جلد 2 ، صفحه ی 509 ، حدیث 4283
3. کمال الدین وتمام النعمة ، الشیخ الجلیل الاقدم الصدوق أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری ، قم المشرفة : جماعة المدرسین بسنة 1405 ﻫ. ، صفحات 333 و 338
4. کمال الدین وتمام النعمة ، الشیخ الجلیل الاقدم الصدوق أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری ، قم المشرفة : جماعة المدرسین بسنة 1405 ﻫ. ، صفحه ی 326 . این روایت در غیبت نعمانی نیز وارد شده است .
5. علل الشرایع ، الشیخ الصدوق أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ( ره ) ، ط نجف ، جلد 1 ، صفحات 244 و 245 | کمال الدین وتمام النعمة ، الشیخ الجلیل الاقدم الصدوق أبی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری ، قم المشرفة : جماعة المدرسین بسنة 1405 ﻫ. ، صفحات 359 و 360 | کتاب الغیبة ، العالم الربانی عماد الشیعة شیخ الطائفة أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی ، صححه وعلق علیه : علی اکبر الغفاری وبهراد الجعفری ، تهران : دار الکتب الاسلامیة ، الطبعة الاولی 1423 ﻫ. ، صفحه ی 228 . این حدیث در عیبت نعمانی و کفایة الأثر نیز به اسناد دیگر آمده است .